Logo dun arduo traballo de dixitalización o
arquivo municipal de Nova York subiu á web preto dun millón de fotografías
realizadas por funcionarios do concello entre 1850 e 1980. A través destas
imaxes pódese comprender a metamorfose estrutural e humana da cidade “que nunca
durme”. Esta nova perspectiva ven sumarse ao canon da fotografía artística, que
contribuíu a conformar a memoria visual e a converter a Nova York nun dos
emblemas da modernidade.
Dentro deste vasto repertorio destaca
o labor de Eugene de Salignac, un fotógrafo (mellor dito, funcionario do
departamento de pontes, plantas e estruturas) que captou ao longo de tres
décadas (entre 1906 e 1934) a imparable expansión da cidade. A diferenza
doutros colegas, Salignac xa saíra do anonimato con varias exposicións e mesmo
un libro, New York Rises, sobre o seu traballo, que non só se
circunscribía a plasmar os avances nas obras públicas senón que tamén era moi
significativo pola presenza humana e a interacción desta coa contorna. Salicnac
levantou acta da época dourada da revolución industrial e da súa estrepitosa
caída, a resultas do crack bursátil de 1929.
Pintores na ponte de Brooklyn. Eugene de Salicnac |
Pero na poesía de
Lorca, a diferenza de Whitman, non queda lugar para a solidariedade, para a
dignificación do traballo que preconizan os cantos do
americano en I hear America
singing. “Os dos mecánicos alegres e fortes; / o do carpinteiro,
que entoa o seu mentres mide as táboas e as vigas; / o do albanel que canta o
seu aprestándose a traballar ou a deixar xa o traballo; / o do boteiro que
canta a canto lle pertence no bote e a do estibador que canta na cuberta do
vapor (…) Cada un deles canta o que a el ou a ela lle pertence. Nada máis. / O
día o que ao día pertence; pola noite, a reunión de compañeiros novos,
robustos, amistosos, / canta a plena voz os seus fortes e melodiosos cantos”. O capitalismo atroz e as súas funestas consecuencias,
cuxo torbellino colleu de cheo Lorca, non lle permitiron albiscar nin un ápice
da beleza que pensaba atopar na cidade: “Por el East River y el Bronx / los muchachos cantaban enseñaban sus
cinturas / con la rueda, el aceite, el cuero y el martillo. / Noventa mil
mineros sacaban la plata de las rocas / y los niños dibujaban escaleras y
perspectivas. / Pero ninguno se dormía, / ninguno quería ser río, / ninguno
amaba las hojas grandes, / ninguno la lengua azul de la playa”. En Nova York Lorca só atopa deshumanización.
Weegee coa cámara presta para fotografar un asasinato en NYC. |
Dous corpos no foxo dun ascensor. Arquivo fotográfico de Nova York |
Fonollosa era un poeta errante,
maldito, que escribía cara dentro; que camiñaba polo lado escuro até que un
encontro casual con Pere Gimferrer quixo que este se fixase nos seus versos
inéditos. Froito deste descubrimento sairía á luz Nueva York: Ciudad
del hombre (Ed. Sirmio, 1990); composto por unha selección de
poemas aos cales o autor lles deu o título de rúas da cidade. O canto de
Fonollosa é ambiguo, enfrontándose a peito descuberto ao fracaso, á morte e á
soidade. Fonollosa, como Weegee tamén
procuraba o crime, pero non para lucrarse, senón para transformalo en fermosura:
“Un delgado cuchillo entra en la carne / sin despertar la piel. Como entra el
frío. / sabe hallar la vida allí escondida / con rápido sigilo. Sin
esfuerzo. / No hubo mirada, no. Tampoco grito. / Fue muy fácil. Tan fácil que
aún me asombro. / No llego a comprender por qué hay quien teme / matar, cuando
resulta algo tan fácil” (Whitehall Street).
No hay comentarios:
Publicar un comentario