Betty Friedan distingue tres tipos de muller baseándose
nun estudio de 1945; a verdadeira ama de
casa, a cal sente tal devoción polas labores do fogar que se mostra incluso
reticente aos progresos técnicos que poden aliviala no seu día a día; a ama de casa equilibrada, que tivo
emprego anteriormente e acepta gustosa a axuda dos novos electrodomésticos; e
por último a muller de carreira, demasiado esixente. Para os autores do estudo o
inconveniente deste terceiro patrón é “tratar de utilizar a súa propia intelixencia e xuízo posto que cada vez xulga menos segundo normas colectivas
ou da maioría” debido a que “está desenvolvendo
normas independentes”.
Tras esta perspicaz
análise resulta evidente que a muller de
carreira se atopa no polo oposto de Betty Draper, é dicir, do ideal da mística da feminidade. Friedan capta (e
Weiner amosa) un comportamento habitual nas mulleres
tipo que pode cualificarse como “a incesante busca do home” nos bares e nas
oficinas. No entanto a muller de carreira con frecuencia deberá renunciar á vida en parella non como
decisión propia senón como peaxe a pagar, como parte do estigma co que é
percibida pola sociedade.
Weiner retrata á muller de carreira no personaxe
de Peggy Olson. No capítulo inicial de Mad
Men a xefa de secretarias, Joan Holloway, explica a unha novata Olson algunhas
das claves do seu traballo, aconsellándoa sobre a forma na que deberá
relacionarse cos homes, “eles buscan a unha persoa entre camareira e nai”,
ademais de regalarlle o seguinte consello “se te sabes mover estarás vivindo na
cidade como nosoutros; pero que se de verdade te sabes mover estarás vivindo no
campo e non terás que traballar”. Como colofón, para deixarlle claro o seu rol
na empresa Holloway sinala cara a súa máquina de escribir, unha moderna IBM
Selestric, afirmando que é ”tan sinxela que incluso pode usala unha muller”.
Aparentar unha muller de carreira pero seguir atrapada na mística da feminidade confire gran complexidade ao personaxe de Joan Holloway. |
Pero Peggy desenvolverá unha rara honestidade naquel
mundo das aparencias, desde o principio non seguirá o camiño preestablecido. A
benxamina de Sterling Cooper irá ascendendo desde o chanzo máis baixo
ignorando as escandalosas insinuacións dos creativos, e
asimilando os consellos maternais de Joan para que revertan no seu proveito.
Peggy é transgresora porque privilexia o sentido común antes de someterse ás
convencións; ante a pregunta do seu compañeiro Fred Rumsen de por que motivo
nunha proba de barras de labios Belle Jolie no elixiu ningunha cor responde que
outra rapaza escollera o seu preferido, e que ela o que quere "é ser única". De
forma inconsciente suxire un slogan para a campaña, o cal conmociona ao resto dos creativos,
sorprendidos de que unha muller poida ter ideas. Un deles referirase ao suceso dicindo que “foi como ver a un can tocar o piano”.
O
punto de inflexión no crecemento do personaxe de Olson prodúcese cando nun xesto instintivo pon a súa
man sobre a de Draper; o seu xefe retíraa recriminándolle se ven á oficina a
traballar ou a buscar noivo. Nese instante Peggy entende que o seu físico e o seu
carácter non lle permitirán ascender a través do sexo. A partir de entón converterase nunha especie de alter ego
de Don Draper. A visita deste ao hospital, onde ela se recupera dun embarazo non
desexado, estreita aínda máis os lazos: “Sal de aquí e segue adiante. Isto non ocorreu”,
aconséllalle o publicista. É un tratamento de igual a igual; definitivamente fixéronse
cómplices.
Peggy Olson,a muller de carreira, ascende grazas ao seu talento, algo inaudito para unha muller nun mundo totalmente masculino. |
De forma paralela ao
personaxe de Peggy vai medrando o da “voluptuosa” Joan Holloway, a xefa de
secretarias, unha muller moderna en aparencia, que viste á moda e que
considera o seu corpo como unha ferramenta máis de traballo, aínda que os seus
principios seguen ancorados nas convencións sociais. Holloway provoca
admiración e desexo alí por onde vai, é consciente de que esa é a súa arma máis
prezada pero no fondo ela mesma se impón barreiras; entende as limitacións do
seu xénero e acepta o rol.
Dúas grandes decepcións farán
a Holloway reconsiderar a súa posición no mundo; por unha banda unha das novas
secretarias convértese na esposa do seu amante Roger Sterling (que até ese
momento non pensara en serio no divorcio), e por outra o feito de que
Peggy, a súa subordinada, conseguira ascender a través do seu talento. Entón
Joan decide dar un paso adiante e por iniciativa propia comeza a supervisar guións para decidir sobre a inserción de publicidade das marcas
representadas pola empresa en televisión. A pesar da súa eficiencia os seus superiores
deciden contratar a outra persoa (home, por suposto).
Joan, muller con educación
e formación, con ideas e aspiracións, é prisioneira de si mesma. Ninguén a toma
en serio debido ao seu físico. A pesar de ter un traballo ben remunerado e
vivir aparentemente emancipada, atópase atrapada, ao igual que Betty Draper, na
lóxica da mística da feminidade.
Peggy, Betty e Joan representan en Mad Men os tres tipos de muller descritos catro décadas antes por Friedan. |
En termos de relato, desde uns capítulos
iniciais que parecen debuxar un carácter plano, o arco de transformación do
personaxe de Holloway vaise curvando precisamente polo seu medo atávico a perder a feminidade. A súa infrutuosa loita
é o reflexo de outras moitas mulleres da época por afirmar a súa individualidade,
por exercer con plenitude os seus dereitos.
No hay comentarios:
Publicar un comentario