Mad Men (AMC, 2007-2012) amosa a vida dun grupo
de publicistas da axencia Sterling Cooper, homes consagrados en corpo e alma ao
seu traballo, triunfadores e ambiciosos, que beben, fuman e aman perigosamente. Non senten reparo en
considerarse a si mesmos os reis do mundo; cren que están escribindo unha
páxina da historia. Todo xira arredor dos seus desexos e intereses.
Ao mesmo tempo que na ficción creada por
Matthew Weiner, Donald Draper –o creativo máis brillante de Sterling Cooper- se
afana en xerar necesidades coas que estimular o consumo da puxante clase media
americana, a psicóloga Betty Friedan leva a cabo unha vasta investigación sobre
os hábitos e comportamentos das mulleres, estudio que verá a luz en 1963 baixo
o título de La mística de la feminidad
(Ed. Cátedra, 2009). A súa publicación despertou un interese inusitado: en
apenas uns meses converteuse nun best
seller, superando os dous millóns de copias vendidas. O pulo definitivo
recibirao ao serlle concedido en 1964 o premio Pulitzer.
Betty Draper (January Jones): paradigma da mística da feminidade. |
Weiner, coñecedor do problema,
irá administrando os seus efectos de forma paulatina ao longo do periplo
narrativo. Esta “estratexia da ocultación” xa comeza a percibirse no primeiro
capítulo da serie, El humo ciega tus ojos.
Case a totalidade do episodio desenvólvese nos espazos comúns do traballo: as
oficinas e despachos de Sterling Cooper; alí asistimos á ocupada axenda de Draper (ideal de home feito a si
mesmo, tan apreciado no seu país), que se reúne con clientes, discute cos seus
subordinados e incluso encontra tempo libre para visitar á súa amante, unha
bohemia do Greenwich Village. Mentres os seus compañeiros de traballo celebran a
despedida de solteiro do executivo de contas Pete Campbell, Draper regresa á
casa. Os últimos minutos do capítulo amosan ao protagonista no cuarto dos seus
fillos, bicándoos e arroupándoos con devoción. Desde o limiar da porta observa
a escena a súa abnegada esposa Betty. Será ela, Betty Draper, a que encarnará o
paradigma da mística da feminidade.
Portada da edición española de La mística de la feminidad. Ed. Júcar (1974) |
Paralelamente ao regreso da muller ao fogar (Friedan compara a casa
cun confortable campo de concentración),
prodúcese un movemento xeneralizado da poboación cara
os barrios residenciais. Unha dispersión que simboliza o American way of life, na busca dunha calidade de vida que xa non
ofrecían os centros urbanos, que comezaban a estar colapsados. Este modelo de
asentamento suburbano contribuirá ao confinamento feminino, tal e como explica
Friedan: “Ser
ama de casa nun barrio residencial era o soño dourado
de todas as mulleres novas norteamericanas y a envexa, dicíase,
das mulleres de todo o mundo. As amas de casa
norteamericanas, liberadas grazas á ciencia e aos aparatos electrodomésticos das
súas duras tarefas, dos perigos do parto e das enfermidades das súas avoas,
eran sas, fermosas e ben preparadas; ocupábanse
só dos seus maridos, dos seus fillos e das súas casas. Encontraron, á fin, a verdadeira
ocupación feminina. Como amas de casa e nais eran respectadas na mesma forma en
que o eran os seus maridos no mundo. Podían elixir libremente os seus automóbiles,
os seus traxes, os seus electrodomésticos, os seus supermercados; tiñan todo o
que a muller soñara sempre”.
Seguindo os ditados deste patrón sociolóxico, pouco
despois de casar os Draper trasládanse a Ossining, un barrio nun tranquilo
suburbio de Nova York, en pos da
felicidade de Betty, retirada prematuramente do seu traballo de modelo. Os
Draper, como millóns de parellas de clase media cumpriron
outro dos mandamentos da nova relixión,
“buscar un templo para o novo culto” onde a muller poida xestionar con maior
comodidade o seu tempo: “ A nova casa require máis tempo para facer
a limpeza; as compras, o coidado do xardín, levar os nenos ao colexio no coche e
tantas outras cousas rutinarias consumen tanto tempo
que, eventualmente, a sensación de baleiro desaparece. Pero cando a casa está xa
amoblada, os nenos na escola e o papel da familia na nova comunidade queda
determinado, “xa non queda nada que facer”. É preciso volver a decorar o cuarto
de estar, ou dar cera ao chan da cociña con máis frecuencia do que é preciso, ou
ter outro fillo”.
A ollos da sociedade os Draper representan o matrimonio perfecto. Na intimidade maniféstase o problema sen nome. |
Iso é precisamente o que fai Betty, que se
entretén redecorando a casa e queda preñada por terceira vez. Atrás quedaron as
súas ilusións de retomar a súa carreira profesional de modelo (plan truncado, sen
que ela o saiba polo seu marido). Don Draper coñece
o problema desde fóra e desde dentro,
a súa contribución á mística da feminidade desprégase nunha dobre vertente; no
terreo profesional a través do seu traballo como publicista, creando soños e
necesidades, e no ámbito familiar, coidando de que Betty siga cativa na gaiola
de ouro que representa o seu fogar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario