Os retratos de Virxilio Vieitez (Soutelo de
Montes, Forcarei, 1930-2008) transmiten de xeito inequívoco o espírito da
posguerra galega. A construción das súas fotografías baséase en dúas premisas
fundamentais; a frontalidade do retratado respecto do obxectivo da cámara e a
inserción do suxeito na súa contorna, acompañado dalgún elemento que nos achega
indicios sobre a súa psicoloxía. Este modo de proceder unido a un sobrio
tratamento da luz natural dá lugar a unha posta en escena espida que connota un
espazo plástico pero profundamente real no que o ser humano adquire a máxima
transcendencia.
A mesma trascendencia acadan as fotografías de Seydou Keita (Bamako, 1921- París, 2001), outro poeta da imaxe, que
rexentaba un pequeno estudio nos arrabaldos da capital de Mali. Keita, como
Vieitez, era autodidacta; e foi asimilando aos poucos a lóxica compositiva da
imaxe; pero sobre todo o que destaca en ambos é a empatía establecida cos seus modelos ou, por
mellor dicir, clientes.
A caste de fotógrafos de que forman parte Keita e
Vieitez non escapaba á carestía xeral da súa contorna. Como os medios eran
escasos, tiñan que improvisar in situ. O minimalismo escenográfico destas obras
deixa constancia dunha eficaz xestión dos recursos que tiñan á man: unha
corredoira, unha horta ou as vivendas dos modelos servían como pano de fondo no
caso de Vieitez; un cobertor, que cambiaba cada tres anos, no caso de Keita (este elemento de atrezo serve para establecer a cronoloxía dos máis de 10.000
negativos que conforman o seu arquivo).
A pesar da aparente sinxeleza das composicións
existe unha minuciosa elaboración debido a que as súas humildes economías
demandaban resultados óptimos co menor gasto de negativo; por iso deben aguzar
o enxeño para que un universo revisitado unha e outra vez non resulte anódino.
Os clientes de Keita posan fachendosos diante da cámara con vistosos
traxes e túnicas (vestimenta que lles proporcionaba o propio fotógrafo se
consideraba que non viñan cun atuendo acorde coa ocasión), ademais de
numerosos abelorios. Sinala Keita que nas mulleres “as xoias eran
tan importantes como as mans; os dedos longos e delgados eran considerados
símbolos de elegancia e beleza”. Estas fotografías eran, xa que logo, un símbolo de prestixio.
Tamén para prestixiarse acodían a Vieitez algúns
dos seus clientes, concretamente os indianos, que desexaban retratarse a carón
dos seus haigas. Non era o máis
habitual no caso do galego; polo xeral os seus modelos circunscribíanse aos
labradores de Terra de Montes en instantáneas que con frecuencia tiñan un
destino transoceánico, como a da vella coa radio comprada cos cartos enviados
desde as Américas. A estética da fame
das fotografías de Vieitez esconde o halo fantasmal da emigración masiva;
mentres, a fotografía de Keita pon fin a un atavismo dos seus compatriotas, que
temían que coa súa imaxe o fotógrafo lles estivese a roubar a identidade.
A obra de
Vieitez cínguese á súa realidade social non só no tocante ao tipo de retratados
senón tamén na súa concepción lumínica austera, neutra, que contrasta
coa luz do Sahel nativo de Keita, luz que, en contacto coas brillantes peles
dos clientes, realza os volumes e as texturas dos retratos, conferíndolles un
valor engadido de sensualidade.
Tanto Keita como Vieitez foron descubertos para o
mundo cando xa eran vellos; e forman parte dunha lexión de fotógrafos que
fascinan á modernidade pola pureza das súas miradas,
limpas de referentes, e a súa falta de pretensións que os afastan da impostura propia do artista burgués.
No hay comentarios:
Publicar un comentario